13 wskazówek dla adwokatów i kancelarii prawnych jakie treści publikować na Facebooku

W obecnych czasach aktywność na portalach społecznościowych wydaje się być niezbędna i dotyczy to również kancelarii adwokackich i adwokatów. Jednakże prowadzenie profilu na Facebooku nie jest tak proste jak mogłoby się wydawać. Przed rozpoczęciem działań należy zastanowić się, co kancelaria chce pokazać, jak chce być odbierana zarówno przez obserwujących jak i konkurencję czy partnerów biznesowych. Facebook jest miejscem, gdzie kancelaria może sobie pozwolić na nieco luźniejsze treści ale nie zapominając o etyce zawodowej.

Jakie posty może umieszczać na Facebooku kancelaria adwokacka?

  1. Treści zgodne z Kodeksem Etyki Adwokackiej
    Po pierwsze i najważniejsze, kancelaria adwokacka umieszczając posty na Facebooku czy w innych mediach społecznościowych musi pamiętać o Kodeksie Etyki Adwokackiej. Adwokaci mają prawo umieszczać informacje o swojej działalności w internecie, ale nie w charakterze jawnej reklamy. Tym bardziej zabrania się oczerniania konkurencji, zapewniania o 100% skuteczności czy też udostępniania danych swoich Klientów. Więcej o tym przeczytasz w artykule:Marketing dla kancelarii adwokackich. Jak promować kancelarię prawną aby naruszyć zasad etyki zawodowej?
  2. Informowanie obserwujących o zakresie usług kancelarii
    Umieszczając posty na Facebooku można informować o dziedzinach prawa jakimi zajmuje się kancelaria adwokacka oraz o zakresie usług dodatkowych. Obserwujący powinni wiedzieć jakiego rodzaju treści spodziewać się na profilu oraz jakiego rodzaju pomocy mogą po kancelarii oczekiwać. Przykładowo osoba zarządzająca dużym przedsiębiorstwem może być zainteresowana prawem gospodarczym czy administracyjnym, ale nie koniecznie rodzinnym.
  3. Przedstawienie członków kancelarii
    klientami i obserwującymi. Nie chodzi oczywiście o spoufalanie się, ale możliwość bliższego poznania zespołu kancelarii. Każdy prawnik kancelarii może krótko napisać coś o swoim wykształceniu, drodze zawodowej oraz pasjach i zainteresowaniach, zarówno tych związanych z prawem jak i z życiem prywatnym.
  4. Umieszczanie linków do swoich artykułów w mediach i na stronie www
    Jeśli kancelaria ma własną stronę www, na której prowadzi bloga z artykułami, to warto w postach na Facebooku odsyłać do linku do konkretnego, ciekawego artykułu. Dodatkowo warto wskazywać obserwującym artykuły czy felietony członków kancelarii w internecie czy w gazetach branżowych. Podniesie to prestiż kancelarii adwokackiej a dodatkowo pozwoli obserwujących na uzyskanie dodatkowej wiedzy w interesujących ich temacie.
  5. Zachęcanie do zapisania do newslettera
    Kancelaria adwokacka może wykorzystać Facebooka do przekierowywania ruchu obserwujących również na swoją stronę www. Jeśli kancelaria prowadzi newsletter do bazy osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie takich treści, to warto zachęcić obserwujących z Facebooka do zapisania się do niego i uzyskiwania ciekawej wiedzy branżowej czy darmowych porad prawnych. Dzięki takiemu działaniu obserwujący mogą się w przyszłości stać klientami kancelarii.
  6. Pokazanie pracy swojej kancelarii od kulis, informacje o wydarzeniach i szkoleniach
    Członkowie kancelarii biorą udział w ciekawych wydarzeniach albo szkoleniach? Zespół wybrał się na wypad integracyjny? A może adwokaci pracują do godzin nocnych w biurze nad trudną sprawą i przeglądają kilka kartonów dokumentacji? Warto się tym podzielić z obserwującymi dodając zdjęcie i krótką notatkę. Klienci oraz obserwujący z innych branż są ciekawi tego, jak wygląda praca adwokatów.
  7. Promowanie innych swoich portali społecznościowych
    Kancelaria adwokacka albo zatrudnieni adwokaci prowadzą profile zawodowe na Instagramie, LinkedIn czy Twitterze? W postach na Facebooku można przekierować obserwujących na inne portale. Im więcej ruchu i obserwujących na wszystkich stronach i portalach kancelarii czy adwokatów, tym większa szansa na nawiązanie lepszych relacji z obecnymi klientami ale również pozyskanie nowych klientów.
  8. Interakcja z obserwującymi poprzez zadawanie pytań otwartych
    Posty na Facebooku nie muszą być tylko informacyjne. Warto budować relację z obserwującymi poprzez nawiązanie dyskusji. Aby do niej doszło, kancelaria może raz na jakiś czas zadać pytanie otwarte i nawiązać rozmowę z osobami, które skomentują post. Takie działanie umożliwi kancelarii bliższe poznanie obserwujących, którzy z kolei będą mogli w trochę luźniejszej formie porozmawiać z adwokatem.
  9. Dodawanie krótkich filmików
    Kancelaria adwokacka może również aktywnie działać na YouTube umieszczając krótsze albo dłuższe filmiki z podcastami, treściami edukacyjnymi czy darmowymi poradami prawnymi. W takiej sytuacji warto w postach na Facebooku odsyłać do swoich materiałów umieszczonych na YouTube. Można też umieszczać na portalach społecznościowych nagrane krótkie filmiki w formatach wideo – kancelaria nie musi działać na YouTube, aby podzielić się taką treścią.
  10. Umieszczanie odpowiedzi na często zadawane pytania (FAQ)
    Posiadając profile w mediach społecznościowych takich jak Facebook, kancelaria adwokacka musi się liczyć z tym, że obserwujący i klienci pod postami albo w wiadomościach prywatnych będą zadawać pytania. Bezwzględnie należy na nie odpowiadać, ale nie da się ukryć, że część pytań zapewne często się powtarza. Kancelaria zyska czas jeśli w poście przypiętym u góry strony odpowie na najczęściej zadawane przez obserwujących pytania.
  11. Odnoszenie się jako ekspert prawny do wydarzeń z Polski i świata
    Wiele osób ogląda telewizję, czyta gazety, czy przegląda strony w internecie szukając informacji dotyczących tego, co aktualnie dzieje się w Polsce i na świecie. Laicy mają często swoje zdanie na temat różnych wydarzeń takich jak zmiana w prawie czy też głośna sprawa karna. Kancelaria jako ekspert w dziedzinie prawa może wypowiedzieć się na temat aktualnych wydarzeń i zachęcić obserwujących do dyskusji ale i w pewnym stopniu ich edukować.
  12. Włączenie możliwość komentowania postów oraz umieszczania opinii
    Kluczem do nawiązania relacji między kancelarią adwokacką a obserwującymi i klientami jest relacja obustronna. Same umieszczanie postów to relacja wyłącznie jednostronna. Ważne jest więc włączenie możliwości komentowania postów na Facebooku oraz możliwości dodawania opinii, aby poznać zdanie i preferencje obserwujących. Kancelaria nie może przy tym jednak zapomnieć o udzieleniu odpowiedzi na każde pytania czy umieszczeniu komentarza do opinii.
  13. Dodawanie ważnych komunikatów dotyczących działalności kancelarii
    Co najbardziej denerwuje obserwujących i klientów? Brak aktualnych informacji na stronie portalu społecznościowego. Wiele osób przed udaniem się do kancelarii, wysłaniem maila czy telefonem sprawdza aktualności na Facebooku kancelarii. Ogromnie ważne jest więc informowanie o każdych zmianach teleadresowych, zmianie godzin otwarcia czy o nieobecności zespołu kancelarii związanego z urlopem czy dniami świątecznymi.
Autor
  • img
    Izabela Praska
    Redaktor Saleswizard.pl, specjalistka marketingu prawniczego. Specjalistka produktów LegallyCRM, FooDeliver, OrderEngine i Bookable.