Wyniki ankiety: System CRM dla prawników w kancelarii prawnej

Jak zorganizować pracę kancelarii prawniczej? To pytanie, które wielokrotnie zadają sobie prawnicy. Ilość zadań, którą mają do wykonania i o których muszą pamiętać jest olbrzymia. Część prawników trwa przy dotychczasowych rozwiązaniach w pracy (kalendarze papierowe, notatki, e-mail), inni szukają nowoczesnych rozwiązań wspierających pracę kancelarii prawnej.

W ostatnim czasie poprosiliśmy Was o wypełnienie ankiety dotyczącej organizacji pracy w kancelarii i przekazaliście nam dużo informacji do przeanalizowania. Postaramy się w tym artykule podzielić z Wami wnioskami i wskazać możliwe rozwiązania, w drodze do zoptymalizowania pracy kancelarii.

Wyniki ankiety dot. organizacji pracy w kancelarii prawnej

Na początku chcieliśmy się dowiedzieć jakiego typu kancelarie reprezentujecie. Największa grupa prawników wskazała przynależność do korporacji adwokackiej i radców prawnych – odpowiednio 49% i 39%. Pozostała grupa uczestnicząca w ankiecie to właściciele kancelarii odszkodowawczych i komorniczych.

Grupa ankietowanych okazała się być bardzo doświadczona, gdyż ponad 72% ankietowanych, stanowiły osoby z ponad 9-letnim stażem pracy.

Liczba pracowników kancelarii prawnych. Na pytane ilu współpracowników nadzorujesz, odpowiedzi prezentowały się następująco:

0 – 17%

1-3 – 55%

4-8 – 22%

9-12 – 0%

13 lub więcej – 6%

Powyższe dane, dają nam wstępny pogląd na to, jaka grupa prawników stanowiła większość w badaniu. Są to przeważnie niewielkie kancelarie prawne zatrudniające w zdecydowanej większości do 3 pracowników.

Najczęściej wykorzystywane narzędzia w organizacji pracy w kancelarii

Ankietowany mógł zaznaczyć kilka odpowiedzi spośród: narzędzia Microsoft Office, Kalendarz Google, notatnik, system crm, inne aplikacje, dysk sieciowy, inne.

Najwięcej odpowiedzi uzyskały Microsoft Office i Kalendarz Google, bo aż 52%. 20% to inne aplikacje, 12% dysk sieciowy, 7% notatnik i inne, system CRM 2%.

Jakie czynności zajmują najwięcej czasu w kancelariach prawnych?

Zadaliśmy również kilka pytań odnośnie poświęcanego czasu (w skali tygodnia) na:

  • rejestrację czasu pracy w kancelarii
  • rozliczenia zleceń ze spraw powierzonych kancelarii
  • kontakt z klientem

Wyniki:

Rejestracja czasu pracy:

Odpowiedź Procent
0-30 minut 39%
30-60 minut 44%
1-2h 11%
2-4h 0%
4h lub więcej 6%

Rozliczanie zleceń:

Odpowiedź Procent
0-30 minut 39%
30-60 minut 28%
1-2h 22%
2-4h 0%
4h lub więcej 11%

Kontakt z klientami:

Odpowiedź Procent
0-1h 6%
1-2h 0%
2-4h 17%
4-8h 38%
8-16h 11%
16h lub więcej 28%

Wskazując najczęściej wybierane odpowiedzi z powyższych pytań zauważymy, że aż do 38 godzin w miesiącu poświęcają kancelarie na rozliczanie czasu pracy, zleceń i kontakt z klientem.

Czy digitalizacja kancelarii i wprowadzenie nowoczesnych narzędzi IT może usprawnić pracę prawników?

Zapytaliśmy ankietowanych, czy ich zdaniem wprowadzenie rozwiązania informatycznego, usprawni ich codzienną pracę. Odpowiedzi poniżej:

Zdecydowanie tak 28%
Raczej tak 33%
Trudno określić 22%
Raczej nie 17%
Zdecydowanie nie 0%

Nie widzimy zdecydowanej większości, która z pełnym przekonaniem wierzy w rozwój informatyczny swojej kancelarii. Aktualnie, aby usprawnić procesy realizowane w kancelarii, prawnicy skłaniają się w stronę zatrudnienia dodatkowej osoby do pomocy.

Bardzo rzadko prawnicy decydują się na wprowadzenie systemu CRM. Na pytanie, czy aktualnie korzystasz z systemu CRM, odpowiedzi prezentują się następująco:

Tak 11%
Nie 89%

Wśród osób, które odpowiedziały „NIE” na powyższe pytanie, dopytaliśmy co jest powodem.

aktualna oferta systemów na rynku nie spełnia moich oczekiwań 22%
nie mam czasu na wdrożenia systemu i nauki nowych rzeczy 28%
nie wierzę w bezpieczne przechowywanie poufnych danych w systemie CRM 0%
systemy CRM są zbyt skomplikowanie 33%
systemy CRM są niekompletne i muszę korzystać z kilku narzędzi 11%
nie widzę potrzeby zmiany dotychczasowej organizacji pracy 22%
Inne 6%

Powyższe odpowiedzi wskazują największy problem w rozwoju informatycznym Twojej kancelarii.

Brak czasu prawników na wdrożenie nowoczesnych systemów CRM zarządzania kancelarią

Wielu z Was zwracało również uwagę na ciągły brak czasu i powtarzalne czynności, które każdy prawnik musi wykonać, tj. nadzór nad sprawami, terminami, kontrola obiegu dokumentacji i jej wyszukiwanie oraz sporządzanie pism.

Ciężko sobie wyobrazić, żeby prawnik w natłoku codziennych obowiązków, miał jeszcze czas uczenia się nowego systemu CRM do zarządzania kancelarią.

Z uwagi na mnogość zadań musi pracować według aktualnie wytworzonego schematu. Dużo chętniej kancelaria zatrudni asystenta niż wdroży system CRM.

Wdrożenie systemu LegallyCRM w kancelarii

System LegallyCRM wychodzi naprzeciw oczekiwaniom. Wdrożenie systemu jest bardzo proste i wspierane szkoleniami stacjonarnymi lub on-line dla prawników.

W czym może pomóc Ci system CRM dla prawników?

System znacząco usprawnia codzienną pracę poprzez np. szybki kontakt z klientem (SMS, e-mail – gotowe wzory wiadomości), kalendarz z powiadomieniami o nadchodzących zadaniach. System pozwala utworzyć wzory pism, które automatycznie będą uzupełniane o dane klienta. Pozwala to zaoszczędzić wiele czasu, który poświęca się na ciągłe tworzenie tych samych druków, wzorów pism i umów.

Ponadto system mierzenia czasu pracy nad sprawą pozwala automatycznie wyliczać należności klienckie. W jednym miejscu sprawdzimy nasz czas pracy i rozliczenia z klientem.

System LegallyCRM pomoże Wam odgórnie zarządzać znaczącą liczbą procesów w kancelarii.

Jeśli masz jakieś pytania o działanie systemu LegallyCRM zostaw dane kontaktowe, a skontaktujemy się z Tobą.

Porozmawiamy o specyfice Twojej działalności i wspólnie ustalimy, czy nasz system będzie w stanie Ci pomóc.

Autor
  • img
    Grzegorz Rzepka
    Specjalista ds. marketingu prawniczego, systemów CRM, generowania leadów dla firm i kancelarii prawnych.