Strategie mediów społecznościowych dla prawników - gdzie warto być?

Niezależnie od tego, czy kancelaria adwokacka działa na rynku z sukcesami od lat, czy działa od niedawna, kluczem do sukcesu każdej z nich będzie zdobycie stałych, lojalnych klientów, którzy polecą dalej usługi kancelarii. Nie da się ukryć, że w ostatnich latach korzystanie z mediów społecznościowych na tak konkurencyjnym rynku stało się niezbędne. Dzięki mediom społecznościowym takim jak Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube czy Twitter można łatwiej niż środkami offline dotrzeć do grupy docelowej klientów.

Ale czy adwokaci i kancelarie adwokackie powinny się udzielać we wszystkich mediach społecznościowych? Nie koniecznie. Mogłoby się wydawać, że im więcej wzmianek i działań w internecie tym lepiej. Jednakże trzeba zwrócić uwagę na to, że każde działania w mediach społecznościowych to czas adwokata, a nie warto tracić cennego czasu na działania, które mają małą szansę na osiągnięcie satysfakcjonującego efektu.

Określenie grupy docelowej klientów kancelarii adwokackiej

Bardzo ważne jest jasne określenie grupy docelowej klientów, do których kancelaria adwokacka chce dotrzeć. W zależności od tego jakimi dziedzinami prawa zajmuje się kancelaria, jakie są preferencje zatrudnionych w niej adwokatów oraz jakie sprawy są najbardziej prestiżowe lub dochodowe należy określić jakich klientów poszukuje kancelaria. Następnie należy się zastanowić gdzie szukać klientów z określonej grupy docelowej.

Warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Do kogo kierujemy naszą ofertę (płeć, wiek, lokalizacja, zawód, zainteresowania)?
  • Gdzie te osoby mogą szukać informacji oraz pomocy?
  • Jakie wrażenie na temat kancelarii kancelaria chce wywrzeć na potencjalnych klientach?
  • Jak działają najpopularniejsze media społecznościowe?

Jeśli kancelaria specjalizuje się w prawie gospodarczym czy administracyjnym, to warto działać w mediach społecznościowych bardziej branżowych takich jak LinkedIn. Zajmując się prawem rodzinnym lub prawem pracy łatwiej będzie dotrzeć do potencjalnych klientów przez Instagrama czy Facebooka. Z kolei adwokaci zajmujący się prawem cywilnym (np. odszkodowaniami z OC) najłatwiej dotrą do grupy docelowej poprzez działania na Facebooku.

Facebook dla adwokatów

Najpopularniejszy w Polsce portal społecznościowy. Pozwala na tworzenie sieci i grup oraz dzielenie się informacjami i zdjęciami. Dla kancelarii adwokackiej Facebook jest nie tylko wirtualną, nowoczesną wizytówką, ale również miejscem, w którym można zaciekawić obserwujących (w tym potencjalnych i obecnych klientów) ciekawymi zagadnieniami prawnymi oraz pokazać zakulisowe życie kancelarii. Taka luźniejsza forma z możliwością prowadzenia dyskusji pod postami czy komunikowania się przez Messengera sprzyja nawiązywaniu i utrwalaniu relacji z klientami. Dodatkowo dzięki Facebook Ads można powiększać liczbę klientów.

Instagram dla adwokatów

Fotograficzny serwis społecznościowy mocno bazujący na przekazie wizualnym. Korzysta z niego kilka milionów osób w Polsce. Aby uzyskać dużą liczbę obserwujących, kancelaria adwokacka powinna stale i regularnie publikować ciekawe treści graficzne. Co może publikować adwokat czy kancelaria adwokacka? Zdjęcia miejsca pracy, ze spotkań czy konferencji prawniczych, przed budynkiem sądu. Pochwalić się można również publikacjami czy prywatnymi pasjami zespołu.

LinkedIn dla adwokatów

Międzynarodowy serwis społecznościowy do kontaktów zawodowo-biznesowych. Ułatwia nawiązywanie kontaktów zawodowych, dzięki którym kancelaria może się rozwinąć i zyskać większą liczbę klientów. Dodatkowo potencjalni klienci mogą bliżej przyjrzeć się karierze zawodowej adwokata. Na LinkedIn można umieszczać ciekawostki prawnicze czy udostępniać informacje o swoich sukcesach.

YouTube dla adwokatów

Serwis internetowy umożliwiający umieszczanie filmów oraz nadawanie na żywo. YouTube kojarzy się ze słuchaniem muzyki, ale od lat wykorzystuje się go również z powodzeniem do przedstawiania treści edukacyjnych w różnych branżach. Kancelaria adwokacka może tutaj umieszczać ciekawe treści informacyjne czy edukacyjne, w ramach darmowych porad prawnych. Takie działanie może zbudować relacje z klientami oraz pomóc w uzyskaniu kolejnych.

Twitter dla adwokatów

Popularny wśród młodych ludzi portal społecznościowy pozwalający na mikroblogowanie, czyli umieszczanie krótkich wiadomości tekstowych. Twitter pozwoli kancelarii adwokackiej na umieszczanie krótkich ale treściwych informacji takich jak komentarz prawny do znanej w mediach sprawy czy do aktualnych zmian w polskim prawodawstwie. Jest duża szansa, że osoby zainteresowane tematami prawnymi zaczną obserwować konto i w przyszłości skorzystają z usług kancelarii adwokackiej.

Autor
  • img
    Izabela Praska
    Redaktor Saleswizard.pl, specjalistka marketingu prawniczego. Specjalistka produktów LegallyCRM, FooDeliver, OrderEngine i Bookable.