Marketing internetowy dla adwokatów – jakie działania mogą podejmować kancelarie adwokackie

W obecnych czasach należy traktować kancelarie adwokackie tak samo jak inne przedsiębiorstwa, gdzie zgodnie z nowoczesnymi strategiami zarządzania, to klient oraz zapewnienie mu usług i obsługi najwyższej jakości jest priorytetem. Taka koncepcja zarządzenia powstała na początku XXI wieku, gdy przedsiębiorcy oraz badacze zjawisk rynkowych zauważyli, że przy ogromnej konkurencji, klient wybierze przedsiębiorstwo, które traktuje go najlepiej.

Brak stawiennictwa na rozprawie, spotkaniu, czy zapomniany ważny termin = problemy w kancelarii

W prowadzeniu każdego biznesu, w tym przy prowadzeniu kancelarii adwokackiej, budowanie stałych i dobrych relacji z klientami ma kluczowe znaczenie. Jak jednak to zrobić, skoro zgodnie z Kodeksem Etyki Adwokackiej adwokaci nie mogą reklamować swoich usług? Więcej o Kodeksie Etyki i marketingu prawniczym przeczytasz w tym artykule:Marketing dla kancelarii adwokackich. Jak promować kancelarię prawną aby naruszyć zasad etyki zawodowej?Zasady tego kodeksu dopuszczają jednak prowadzenie działań marketingowych, które nie będą nachalną reklamą usług, a informacjami o kancelarii i jej działaniach. Po ustaleniu grupy docelowej klientów, do których kancelaria chce dotrzeć, warto podjąć poniżej wymienione działania marketingu internetowego.

Ustalenie grupy docelowej klientów kancelarii adwokackiej

Przed przystąpieniem do działań marketingowych mających na celu promowanie usług kancelarii (zgodnie z Kodeksem Etyki Adwokackiej) należy zastanowić się, do jakiej grupy docelowej klientów kancelaria chce dotrzeć. W zależności od profilu kancelarii oraz dziedzin prawa, którymi zajmuje się zespół kancelarii adwokackiej, grupa docelowa potencjalnych klientów może być inna. Tak więc inne będą działania, które należy podjąć oraz inne miejsca promowania swoich działań.

Jeśli przykładowo kancelaria specjalizuje się w prawie rodzinnym oraz rozwodach, to promowanie się w mediach społecznościowych będzie uzasadnione. Jeśli jednak adwokaci skupiają się na prawie handlowym czy gospodarczym, to lepszym miejscem do promowania swoich usług będzie LinkedIn.

Strona internetowa dla kancelarii adwokackiej

Adwokat czy kancelaria adwokacka mogą posiadać stronę www. Nowoczesna, responsywna i przejrzysta strona z kluczowymi informacjami będzie wizytówką kancelarii. Na stronie internetowej powinny się znaleźć takie informacje jak:

  • logo
  • dane teleadresowe
  • podstawowe dane członków zespołu kancelarii
  • dane na temat rodzaju i zakresu świadczonych przez kancelarie usług czy wykaz publikacji adwokatów

Dobrym pomysłem pod kątem marketingowym będzie prowadzenie na stronie www bloga z artykułami dotyczącymi ciekawych zagadnień prawnych. Można również zachęcać czytelników do zapisania do newslettera, dzięki któremu otrzymywaliby ciekawe i potrzebne informacje.

Pozycjonowanie strony www dla adwokatów oraz reklamy Google AdWords (Google Ads)

Google Ads to system reklamowy, dzięki któremu w wyszukiwarce Google w pierwszej kolejności wyświetlają się linki sponsorowane. Inwestycja w Google AdWords (obecnie Google Ads) pozwoli więc na uzyskanie dużo większej liczby wejść na stronę www kancelarii adwokackiej z interesujących ją fraz (np. „odszkodowania”, „kredyty frankowe”, „obsługa prawna firm”). O ile takie działania można nazwać reklamowaniem, to kluczowe znaczenie ma treść tej reklamy a nie sam fakt jej wyświetlenia. Adwokaci mogą więc korzystać z reklam Google Ads w celach informacyjnych dotyczących swojej kancelarii, ale nie przekraczając granicy reklamowania swoich usług w sposób nachalny. Alternatywą dla Google Ads będzie pozycjonowanie strony www w najpopularniejszej przeglądarce. Działania SEO dla kancelarii adwokackich są jednak działaniem długofalowym i nie przyniosą tak szybkich rezultatów jak reklamy. Warto jednak zainwestować w profesjonalne usługi SEO – pozycjonowania strony www kancelarii dla poprawienia jej pozycji w wynikach wyszukiwania na interesujące nas frazy.

Wizytówka Google Moja Firma dla kancelarii adwokackiej

Wizytówka kancelarii adwokackiej jest bezpłatnym profilem w Google, gdzie kancelaria umieścić może informacje o lokalizacji kancelarii, godzinach pracy, danych kontaktowych. Dodać można również zdjęcia kancelarii. Klienci mogą dodawać opinie o usługach kancelarii adwokackiej. Posiadanie takiej wizytówki ułatwia znalezienie kancelarii w Mapach Google a dzięki opiniom zadowolonych klientów mogą zachęcić inne osoby do skorzystania z usług kancelarii, bo czyż polecenie nie jest najlepszą reklamą?

Profil kancelarii adwokackiej na Facebooku

Kodeks Etyki Adwokackiej został utworzony lata temu, kiedy media społecznościowe nie istniały, a internet nie był tak popularnym narzędziem. Dlatego też kancelarie adwokackie interpretują zapisy tego kodeksu w taki sposób, że dopóki adwokat lub kancelaria nie oczernia konkurencji, nachalnie nie nakłania do skorzystania ze swoich usług czy w inny sposób nie łamie w sposób jawny tego zbioru zasad, to sama obecność na Facebooku i umieszczanie tam treści informacyjnych jest dozwolone. Aby być konkurencyjnym na rynku, warto posiadać profile w portalach społecznościowych. Ich nieco luźniejsza forma pozwala na nawiązanie relacji z klientami, kontrahentami i obserwującymi, zainteresowanymi działalnością kancelarii.

Profil adwokata na LinkedIn

LinkedIn to serwis społecznościowy służący do nawiązywania kontaktów zawodowo biznesowych. Posiadając profil na LinkedIn adwokat może dzielić się z innymi użytkownikami ciekawostkami z zakresu prawa czy chwalić się swoimi publikacjami lub obecnością w mediach. Tworząc sieć kontaktów adwokaci mogą nawiązywać nowe znajomości z osobami potencjalnie zainteresowanymi usługami prawnymi czy wymieniać się z innymi adwokatami wiedzą i doświadczeniem. Korzystanie z LinkedIn nie jest reklamą, a profil na tym portalu może doprowadzić do zawarcia wielu nowych znajomości skutkujących pozyskaniem nowych klientów.

Promowanie usług adwokackich – Facebook Ads

Korzystanie z płatnych kampanii reklamowych na Facebooku jest tematem spornym zarówno wśród adwokatów jak i wśród sądów wydających sprzeczne wyroki w temacie naruszenia Kodeksu Etyki Adwokackiej. Z jednej strony takie sponsorowane reklamy wyświetlają się wszystkim użytkownikom Facebooka, a nie tym, którzy wyrazili taką zgodę i chęć, co nie jest zgodne z zasadami kodeksu. Z drugiej strony nie można mówić o typowej reklamie, jeśli kancelaria lub adwokat nachalnie nie reklamują swoich usług, a użytkownikom wyświetlają się jedynie informacje. Warto korzystać z tego narzędzia, ale w sposób ostrożny, aby nie naruszyć zasad Kodeksu Etyki Adwokackiej.

Autor
  • img
    Izabela Praska
    Redaktor Saleswizard.pl, specjalistka marketingu prawniczego. Specjalistka produktów LegallyCRM, FooDeliver, OrderEngine i Bookable.